تعیین جایگاه کلمات کلیدی سایت در وبمستر گوگل

هدف اصلی از تولید محتوا افزایش ورودی سایت از موتورهای جستجوئه. به همین منظور مدیران سایت هر صفحه و یا هر پست جدید رو متناسب با عبارت یا کلمات کلیدی خود سئو میکنن، رعایت نکات  سئو مطالب و هدف گذاری روی یه عبارت مشخص به معنی موفقیت در رتبه بندی یافته های جستجوی گوگل نیس، با این وجود در خیلی از موارد صفحات شما واسه کلماتی مناسب ولی متفاوت با هدف گذاری شما جایگاه مناسبی کسب میکنن.
وبمستر گوگل و بطور مشخص بخش Search Queries امکان شناسایی این کلمات رو به شما میده. هم اینکه اطلاعاتی در مورد تغییر جایگاه شما واسه هر کلید واژه و تعداد بازدیدکننده جذب شده از راه اون به سایت هم بدون هیچ سختی ای از همین بخش میشه دید.

بخش Search Queries در قسمت Search Traffic از منوی سمت چپ وبمستر قابل دسترسیه. این بخش که به شما اطلاعاتی در مورد جایگاه سایت خود واسه کلمات کلیدی جور واجور در یافته های جستجو، صفحاتی که بیشترین بازدیدکننده از گوگل رو داشتن و تغییر رتبه شما واسه هر کلمه ارائه می ده. بطور پیش فرض اطلاعات واسه یه دوره ۳۰ روزه نشون داده می شن و اندازه تغییرات درواقع مقایسه دوره یه ماه س با دوره یه ماه س قبله.

سرفصل محتوا

  • اطلاعات صفحه Search Queries
  • فیلتر کردن یافته های کلمات کلیدی
  • ارزش جایگاه کلمات کلیدی

اطلاعات صفحه Search Queries

با ورود به این صفحه شما با اطلاعات مختلفی در مورد کلمات کلیدی اصلی سایت خود روبرو میشین، در نظر داشته باشین که کلیه اطلاعات مربوط به کارکرد سایت شما در ۳۰ روز گذشته هستن:

Queries
تعداد کل عبارات با کلمات کلیدی که کاربران با جستجوی اونا تو یه ماه گذشته به یکی از صفحات سایت شما برگشت داده شدن.

Query list
نمایش لیستی از کلمات کلیدی اصلی سایت شما که با جستجوی کاربران درگوگل صفحات شما نشون داده شدن. وبمستر گوگل تا ۲۰۰۰ کلید واژه رو که دست کم یه یا دوبار صفحات شما رو به کاربران پیشنهاد دادن در این بخش نمایش می ده.

Impressions
تعداد دفعاتی که صفحات سایت شما واسه کلید واژه مورد نظر در یافته های جستجوی گوگل ظاهر شدن. یعنی ممکنه شما در رتبه هشتم گوگل باشین و کاربر روی نتیجه اول یا دوم کلیک کرده باشه ولی با در نظر گرفتن اینکه صفحه شما در دسترس و معرض دید کاربران بوده اطلاعات اون در این بخش نشون داده میشه. مقایسه این عدد با تعداد کلیک کاربران میتونه ملاک مناسبی واسه اندازه جذابیت عنوانای مطالب شما باشه، در نظر داشته باشین که درصد بدست اومده رو باید با عدد مورد انتظار مقایسه کنین.
درصد کلیک کاربران روی یافته های جستجوی گوگل براساس رتبه اونا در مقاله ای با عنوان به چه دلیل باید صفحه اول گوگل باشیم ارائه شده. بطور مثال اگه شما رتبه دوم یافته های جستجوی گوگل تو یه کلید واژه خاص رو داشته باشین بطور متوسط ۱۲٫۵ درصد از کاربران به سایت شما مراجعه می کنن، مقایسه این عدد با درصدی که گوگل وبمستر به شما نشون می ده نشون دهنده اندازه جذابیت عناوین سایت شما هستش. اگه در رتبه دوم گوگل هستین و تنها ۸ درصد از کاربران رو به خود جذب میکنین بهتره که بازنگری اساسی در چگونگی نمایش صفحات خود در گوگل داشته باشین!

نمایش اطلاعات کامل و نمودار وقتی واسه جایگاه کلمات کلیدی در وبمستر

Clicks
همونطور که از نام اون مشخصه تعداد کلیک کاربران روی صفحات شما در گوگل رو نشون داده و در عمل تعداد بازدیدکنندگان جذب شده از این موتور جستجوئه. این اعداد معمولا گرد می شن و ممکنه فرقی کم با نتایجی که از آمارگیر خود بدست میارید ببینین.

CTR – Clickthrough Rate
این ملاک از تقسیم دو ملاک قبلی برهم بدست میاد و نشون دهنده درصد کاربرانیه که روی لینک صفحات شما در یافته های جستجوی گوگل کلیک کردن. بطور مثال اگه صفحات شما واسه یه کلمه خاص به ۱۰۰ کاربر نشون داده شن و تنها ۹ نفر روی لینک شما کلیک کرده باشن CTR شما ۹ درصد میشه.

Average Position
رتبه میانگین به شما نشون می ده که صفحه ای از سایت شما که واسه این کلید واژه مناسب تشخیص داده شده معمولا چه رتبه ای رو در یافته های جستجوی گوگل کسب میکنه. رتبه بندی گوگل بسته به موقعیت جغرافیایی، سابقه جستجوی افراد، صفحاتی که دیدن کردن و بسیاری عوامل دیگه تغییر میکنه بطوریکه ممکنه تو یه فاصله وقتی چند ساعته نتایجی که به خود شما نشون داده میشه تغییرات یه یا دو پله ای در جایگاه خود داشته باشن. Average Position در عمل میانگینی از جایگاه کلمات کلیدی شما در یافته ها واسه کاربران جور واجور در سرتاسر دنیاس و بهترین ملاک جهت تعیین رتبه واقعی.

شما بیشترین حد می تونین اطلاعات مربوط به ۹۰ روز رو مورد بررسی بذارین ولی تغییرات در جایگاه هر عبارت در بازه های وقتی ۳۰ روزه یا کمتر قابل مقایسه س.

فیلتر کردن یافته های کلمات کلیدی

در بخش Filters به شما این امکان داده شده که کلمات کلیدی رو با در نظر گرفتن اهداف خود محدود کنین. کلا ممکنه لیست کلمات بسیار طولانی باشه و تعداد خیلی از اونا هم بی ارزش بنظر برسن. امکان فیلتر کردن براساس محل کاربران، درصد کلیک (CTR) و یا حتی کلمات کلیدی ستاره دار (که خود شما انتخاب کردین) در این قسمت جفت و جور شده.

نمایش جدولی از کلمات کلیدی به همراه اطلاعتی از جایگاه اونا، تعداد کلیک و تعداد نمایش

در حالت پیش فرض لیست کلمات کلیدی براساس بیشترین تعداد Impression نشون داده میشه ولی شما می تونین با کلیک روی هر کدوم از معیارهای معرفی شده در بخش قبل که در سطر اول یافته های قرار دارن، جایگاه کلمات کلیدی خود رو مرتب کنین. مثلا با کلیک روی Average Position کلماتی که بهترین جایگاه رو دارن بالاتر قرار می گیرن و با کلیک دوباره روی اون یافته های برعکس شده و کلماتی که بدترین جایگاه رو دارن بالاتر هستن.
در بالای لیست کلمات کلیدی دو گزینه Basic و With Change قرار داده شده که در حالت پیش فرض روی Basicه. با کلیک روی گزینه With Change در کنار هر ستون از جدول بخش دیگری اضافه می شه که اندازه تغییرات اون ملاک رو نسبت به دوره یه ماه س قبل به شما نشون می ده. شما می تونین رتبه بندی کلمات کلیدی در جدول رو براساس تغییرات هم ببینین و لیستی از کلماتی که بیشترین پیشرفت یا پس رفت رو داشتن دریافت کنین.

ارزش جایگاه کلمات کلیدی

ممکنه شما در خیلی از کلمات کلیدی جایگاه مناسبی کسب کرده باشین ولی واسه شما سودی بهمراه دارن؟ مقایسه اطلاعات این بخش به شما این امکان رو می ده که ارزش واقعی کلمات کلیدی و کسب جایگاه در اونا رو بشناسین. مثلا شما ممکنه رتبه هشتم رو واسه یه عبارت خاص داشته باشین و در عبارت دیگری رتبه اول رو به دست بیارین ولی تعداد کلیک و نمایش به کاربران واسه عبارتی که در اون هشتم هستین بیشتره. مقایسه های اینجور میان کلمات کلیدی به شما کمک میکنه تا ارزش واقعی هرکدوم رو درک کنین. کسب رتبه اول گوگل هدف اصلی شما نیس بلکه هدف اصلی جذب بازدیدکننده از گوگله.

در نظر داشته باشین که یافته های موجود در بخش Search Queries براساس کارکرد کاربران در اینترنت ارائه میشه و در خیلی از موارد جایگاه کلمات کلیدی در اون فرق زیادی با راسته! واسه رسیدن به اطلاعات دقیق باید کمی صبر داشته باشین تا تعداد مشاهدات و یا کلیک یه عبارت به رقم زیادی برسه تا بتونین به درستی جایگاه و ارزش اونو مشخص کنین. عباراتی که کمتر از ۳۰ بار در ماه موجب نمایش سایت شما به کاربران می شن معمولا با اطلاعاتی ناقص و نادرست همراه هستن و نباید ملاک اراده کردن شما قرار گیرند.

اراده کردن

منبع: وب سیما