ترفندهای تولید محتوای جذاب برای مخاطبان بی حوصله

این کاریه که تقریبا همه نویسنده های آنلاین انجام میدن: اونا مخاطبان خود رو به عنوان کسائی که مطالعه دوست دارن فرض می کنن. در این مطلب ترفندهای تولید محتوای جذاب واسه مخاطبان بی حوصله میگیم.

خوانندهای آنلاین به دنیال اصل مطلب مورد نظر در کمترین زمان ممکن می گردن. با سئو پارسیان همراه باشین.

سرفصل محتوا

  • ۱- با مخاطب خود مثل حیوانات وحشی رفتار کنین
  • ۲- همیشه مهم ترین طالاعات خود رو در بالاترین جایگاه بذارین
  • ۳- اصلا تلاش نکنین باهوش یا خلاق باشین
  • باهوش

  • ۴- واسه کسائی بنویسین که فقط نگاهی به مطلب میندازن
  • ۵- از کلمه های آشنا و عادی استفاده کنین
  • ۶- واسه کاربران تنبل بنویسین
  • ۷- انتظار این رو داشته باشین که مخاطبان به همه صفحات سایت شما سر میزنن
  • ۸- واسه شکارچیای آنلاین تله بذارین
  • ۹- سایت باید جاذبه چشمی داشته باشه
  • حقایقی باحال در مورد نوشتن مقاله های اینترنتی جذاب و کلیک خور

۱- با مخاطب خود مثل حیوانات وحشی رفتار کنین

منظور از حیوانات وحشی توهین به شخصیت مخاطبان سایت نیس. منظور اینه که اونا کسائی هستن که به «شکار» اطلاعات و اجناس مناسب می پردازن – مثل یه پلنگ گرسنه که بدنبال طعمه ای واسه شکاره.

وقتی پلنگ بوی طعمه رو استشمام می کنه، بدون هیچ گونه معطلی و در سریع ترین زمان ممکن، تصمیم میگیره: این بوی یه غذای لذیذه؟ میشه با سرعت شکارش کرد؟

و تموم؛ شکار می کنه.

مخاطب سایت شمام دو فکر در سر داره: این سایت چیزی که اون می خواد ارائه میده؟ میشه اونو خیلی راحت پیدا کرد؟

همونجوریکه پلنگ گرسنه واسه شکار معطل نمی کنه، مخاطب شمام حوصله نداره چندین دقیقه رو صرف جست وجو واسه مطلب موردعلاقه اش صرف کنه. اون دوست داره در کوتاه ترین زمان چیزی که می خواد رو پیدا کنه.

اگه سایت شما گزینه ها و بخشای زیادی داشته باشه شک نکنین که مخاطب بی خیال گشت زدن در اون می شه و به سراغ سایت بعدی میره.

مخاطبان در نگاه اول بدون هیچ قضاوت یا پیش زمینه فکری، همه جای سایت رو نگاه می کنن. در این زمان اونا فکر نمی کنن که در مکان درستی هستن یا خیر. اصلا اصراری به اراده کردن ندارن و فقط میخوان ببینن چیزی نظرش رو جلب می کنه یا خیر.

اراده کردن

پس، وقتی مخاطب وارد سایت شما می شه، چیجوری می تونین رسالت و هدف خود رو در همون نگاه اول به اون منتقل کنین؟

بیشتر بخواید: رموز ایجاد محتوای جذاب؛ تشویق بقیه واسه به اشتراگ گذاشتن

۲- همیشه مهم ترین طالاعات خود رو در بالاترین جایگاه بذارین

نوشتن در رسانه های آنلاین با نوشتن در رسانه های چاپی به طور کامل فرق داره.

یه مقاله(ی چاپی) ممکنه به این صورت باشه: اول از همه توضیح بدین که قراره درباره چی صحبت کنین. بعد، یه تصویر کلی از موضوع واسه مخاطب ترسیم کنین. در مرحله بعدی، توضیح بدین. تشریح کنین و در آخر هم نتیجه گیری کنین.

مهم ترین بخش مقاله در قسمت جمع بندی گذاشته می شه.

اما در مورد مطالبی که به صورت آنلاین منتشر می شن، روند کار دقیقا برعکسه: همیشه مهم ترین موضوع باید در اول مقاله یا خبر نوشته شه.

به طور مثال: شما بدنبال پیدا کردن یه کاناپه سه نفره قرمز رنگ هستین. وقتی وارد سایتی میشین، توقع دارین که کاناپهای موجود رو با قیمت و ترکیب رنگ هاش ببینین. بخاطر این، خیلی سریع به قسمتی می رید که مخصوص کاناپه س.

یا مثلا بدنبال پیدا کردن نویسنده واسه سایت خود هستین. فرض رو بر این بذاریم که سایت شما در بخش پزشکیه و بسیار هم مهمه که نویسنده ساکن تهران باشه. اینطوری، دنبال این عنوان خواهید گشت: «نویسنده وب در بخش پزشکی»

اطلاعاتی که واسه مخاطبین سایت شما بسیار مهم هستن بیشتر به عنوان شرحی از کاری که شما انجام می دین، تلقی می شه. اگه اونا متوجه این موضوع بشن و خط مش و رسالت شما رو بفهمن، بعد بدنبال کشف جزئیات بیشتر برخواهند اومد. یعنی پس از این مرحله به سراغ اطلاعات بیشتری که در صفحه های دیگه هستن می رن.

خبرنگارها این فرم نوشتن رو «هرم برعکس» می گن. در مقاله های روزنامه ای، همه اطلاعات مهم و مهم به صورت کلی در اول مطلب آورده می شن و بعد به دنبال اون به توضیح جزئیات و اطلاعات تکمیلی پرداخته می شه. در این حالت، شما با خوندن اولین پاراگراف متوجه موضوع کلی مقاله میشین.

این روند در مقاله های آنلاین هم نمونه داره. یعنی مخاطب شما باید یه تصویر کلی از اصل موضوع در اختیار داشته باشه. واسه این منظور شما چه کاری باید انجام بدین؟ یا چیجوری می تونین نظر اونا رو جلب کنین؟

۳- اصلا تلاش نکنین باهوش یا خلاق باشین

این رو در نظر داشته باشین که مخاطب رسانه های آنلاین حوصله و قت این رو نداره که روی کلمه ها یا جملهاتون تمرکز کنه. اون همیشه عجله داره و می خواد پس از دیدن سایت شما سراغ شکارهای بعدی اش بره. بخاطر این، توضیحات ساده بهترین راه حل هستن.

راه حل

استیو کراگ – نویسنده قهار بخش معماری و متخصص تولید محتوای آمریکایی – در این رابطه گفته: «یه صفحه وب باید روشن و انگار باشه. باید در نگاه اول هدفش رو نشون بده.»

عبارات و جملات هوشمندانه به فکر کردن مخاطب نیاز دارن. این جملات در واقع از خواننده میخوان که فکر کنه. درک کنه. این سیاست واسه رسانه های آنلاین اصلا مناسب نیس چون همونجوریکه در بالا اشاره کردم، آدمایی که در وب دنبال مطلب هستن شکارچی هستن و وقتی واسه فکر کردن ندارن.

پس، محتوای سایت خود رو ساده نگه دارین.مطالب خود رو طوری ساده بنویسین که انگار واسه یه نوجوون ۱۲ ساله نوشته اید.

اگه قصد شوخی کردن یا اضافه کردن طنز به مطلب دارین، مطمئن شید که در جذابیت هرچه بیشتر مقاله تاثیر داره. وگرنه اونو به دست فراموشی بسپارین.

۴- واسه کسائی بنویسین که فقط نگاهی به مطلب میندازن

«کاری که بیشتر مخاطبین سایتای اینترنتی انجام میدن اینه که یه نگاه کلی و گذرا به صفحات جور واجور دارن و فقط با چشم سر تیترها رو می خونن. بعد روی اولین موضوعی کلیک می کنن که براشون جذابه یا بدنبال اون هستن.»

تحقیقات علمی در این رابطه میگن که فقط ۱۶ درصد از کاربران اینترنتی همه کلمات و جملات یه مطلب رو می خونن. بیشتر افراد فقط به نگاهی گذرا اکتفا می کنن.

چیجوری می تونین واسه کاربرانی که فقط نگاهی گذرا به مطالب دارن مطلب بنویسین؟ فهرست زیر رو بخونین:

  • تیتر مطالب نشون دهنده اهداف سایت شما هست؟
  • نوشته زیر عکسا خوب پیغام فروش رو منتقل می کنن؟ (در مورد فروش اجناس)
  • میان تیترها به اندازه کافی خلاصه هستن که نکات کلیدی رو به کاربر منتقل کنن؟
  • نکاتی که بولت وار نوشته شدن، به اندازه کافی کوتاه هستن؟
  • کاربران اینترنتی همیشه به دنبال شکار محصول یا اطلاعات هستن. مطلب خود رو به شکلی بنویسین که اون مهم ترین نکات رو با یه نگاه کلی و گذرا ببینه و متوجه اصل ماجرا شه.

۵- از کلمه های آشنا و عادی استفاده کنین

مخاطب وقتی روی یه مطلب کلیک می کنه که کلمه های اونو دیده و براش جذاب بوده.

تصور کنین که بدنبال پیدا کردن بلیط هواپیمای ارزون به مشهد هستین. چه عبارتی رو سرچ می کنین: پرواز مقرون به صرفه، بلیط ارزون یا بلیط ارزون به مشهد ؟

تقریبا هیچ مخاطبی «پرواز مقرون به صرفه» رو گوگل نمی کنه. شما می تونین این موضوع رو در وسیله کلمات کلیدی گوگل ببینین و فهمیده باشین که مردم بیشتر چه واژه هایی رو جست وجو کردن. اینجا شما می تونین از گوگل ترندز استفاده کنین.

همیشه کلمات رایجی که مردم بیشتر مورد استفاده قرار میدن رو در نظر داشته باشین. شاید تصور کنین که نوشتن کلمه ها و جملات ادبی قشنگ تر و جذاب تره و بعضی وقتا هم می تونن بهتر اهداف و کاراکتر ما رو نمایش بدن.

اما این رو همیشه مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که کاربران سایتای اینترنتی همیشه بدنبال پیدا کردن کلمه ها و عبارتای آشنا هستن.

بخاطر این خیلی با اهمیته کلماتی رو مورداستفاده بذارین که بیشتر آدما از اونا واسه سرچ استفاده می کنن. اینطوری این اطمینان رو به اون می دین که به سایت و محل درست آماده س.

۶- واسه کاربران تنبل بنویسین

همونجوریکه پلنگ گرسنه بدنبال آسونترین طعمه واسه شکاره، مخاطب سایت هم تلاش چندانی واسه مطالعه کامل یه مطلب نمی کنه.

بخاطر این لازمه متن خود رو ساده و روان بنویسین:

  • پاراگرافا کوتاه باشن – بیشترین حد چهار جمله
  • جملات کوتاه باشن – به طور میانگین ۱۲ کلمه
  • از کلمه های غیر لازم دوری کنین
  • از نوشتن واژه های نامفهوم دوری کنین
  • از جملات و افعال نامعلوم استفاده نکنین
  • از تکرارهای غیرضروری دوری کنین
  • مخاطب خود رو مستقیما موردخطاب بذارین – از کلمه تو یا شما استفاده کنین

۷- انتظار این رو داشته باشین که مخاطبان به همه صفحات سایت شما سر میزنن

مردم همیشه یه کتاب رو از فصل اول شروع می کنن به خوندن و بعد به مطالعه فصلای دو و سه و چهارم می پردازن.

اما تصور کنین که یه نفر کتابی رو برداره و از صفحات میانی به صورت رندم اونو مطالعه کنه. این فرد ممکنه حتی فصل آخر رو باز کنه.

این اتفاق در مورد صفحات وب بسیار نرماله. کاربر حتما وارد هوم پیج نمی شه و ممکنه از صفحات میانی شروع به خوندن یه مطلب کنه.

واسه اینکه بدونین بیشتر کاربران چیجوری وارد سایت شما می شه، دستور زیر رو اجرا کنین:

Google Analytics >> Site Content >> Landing Pages

در این قسمت از گوگل آنالیتیکز می تونین بازدیدکنندهای هر صفحه از سایت خود رو ببینین.

  • همه صفحه ‎های وب باید طوری باشن که تو یه نگاه مرور شن
  • همه صفحات باید به مخاطب نشون بده که اون کجاس؛ و هدف و موضوع اصلی سایت چیه
  • همه صفحه های سایت باید به شکلی باشه که مخاطب رو به انجام کاری بعدی یا رفتن به صفحه ای دیگه تشویق کنه. مثلا می تونین از مخاطب بخواین در سایت ثبت نام کنه یا نظر خود رو زیر مطالب بنویسه.

به نقشه سایت خود واسه هدایت مخاطب به صفحه های جور واجور اکتفا نکنین. به خاطر تشویق کاربر واسه رفتن از صفحه ای به صفحه دیگه می تونین لینکی در صفحه بذارین.

۸- واسه شکارچیای آنلاین تله بذارین

همونجوریکه بارها اشاره کردیم، کاربران بالقوه شکارچی اطلاعات و اجناس هستن. چیجوری می تونین نظر اونا رو به سایت خود جلب کنین؟

اطلاعات به درد بخور واسه این دسته از کاربران رو جفت و جور و تولید کنین:

  • به همه سوالاتی که ممکنه واسه مخاطب احتمالی به وجود بیاد جواب بدین
  • واسه هر صفحه یه موضوع کلیدی در نظر بگیرین
  • تو یه مطلب چندین لینک به سایت خود یا سایتای دیگه داشته باشین.
  • از عبارات و جملاتی استفاده کنین که مخاطب بدنبال اوناس.
  • مهم تر از همه: کمک رسان باشین

۹- سایت باید جاذبه چشمی داشته باشه

علاوه بر محتوا، طراحی سایت هم باید قشنگتر و جذاب باشه. شما نمی تونین بدون توجه به جلوه چشمی نوشته ها، متن و مقاله بنویسین. با بولت گذاری در متن نوشته ها می تونه روند سریع خوندن و مرور کردن مطلب رو واسه کاربر آسون کنین.

سادگی و زیبایی سایت و نوشته ها به خوانایی هر چی بیشتر اونا کمک می کنه. هم اینکه باعث می شه مخاطب سریع تر و راحت تر موضوع موردنظرش رو پیدا کنه.

واسه افزایش جلوه چشمی مطلب خوبه موارد زیر رو در نظر داشته باشین:

  • تا حد امکان به جای کلمات از عکس یا ویدیو استفاده کنین
  • از اندازه های جور واجور واسه نوشته های خود (فونت) استفاده کنین
  • از نقل قولا یا نظر کاربران واسه اعتبار بخشیدن به مطلب خود بهره بگیرین
  • تیترهای بزرگ رو با زیر/رو تیر بشکنید.
  • پاراگرافا رو با بولت کوتاه کنین
  • از همه مهم تر: از شلوغی و در هم بودن دوری کنین. میان پاراگرافا فضای خالی و سفید بذارین. این کار نه فقط باعث خوانایی بیشتر مطلب می شه بلکه اعتبار بیشتری به سایت شما می بخشه.

بشتر بخونین: چیجوری با تولید محتوا مشتری جدید پیدا کنیم؟

حقایقی باحال در مورد نوشتن مقاله های اینترنتی جذاب و کلیک خور

شاید دوست داشته باشین بشنوین که نوشتن مقاله جذاب و کلیک خور بسیار آسونه. اما واقعیت اینه که نوشتن آسونه، اما به درد بخور و جذاب بودن اون پاشنه آشیل سایتای اینترنتیه.

  • هیچوقت مخاطب خود رو یه دانشجو یا فردی که عاشق مطالعه س در نظر نگیرید و از جملات پیچیده و کلمه های ثقیل استفاده نکنین. زیاده گویی نکنین. توضیحات اضافی و تکراری ندین و تلاش نکنین کلمه های هم معنی زیادی در جمله هاتون استفاده کنین.
  • دانشجو

  • تا جای ممکن همه جمله ها رو کوتاه و ساده بنویسین.
  • قرار نیس واسه همه آدما و سلیقه ها مطلب بنویسین. اول خود و هدف خود رو بشناسین و بعد براساس اون پیش برید. یعنی دید کامل و صحیحی به کاری که انجام می دین داشته باشین.
    همیشه شفاف، اختصاصی و بی پروا بنویسین.

منبع: rooziato.com