تحول دنیای بازی؛ پشتیبانی ایکس باکس از ماوس و کیبورد

ممکنه مایکروسافت در حال کار روی اسلحه جدیدی باشه که می تونه رقابت بین کنسولا رو وارد مرحله جدیدی کنه: پشتیبانی ایکس باکس از ماوس و کیبورد .

اما ممکنه سوال کنین این قول یه سال پیش مایکروسافت نبود؟ هم اینکه این سوال که لوازم جانبی واسه به حقیقت پیوستن این موضوع همین حالا در دسترس نیس؟ شاید اینجور باشه.

اما پشتیبانی تموم و کمال از کنترل بازیا به سبک بازیای پی سی به مایکروسافت این اجازه رو میده که با همکاری قوی ویندوز عکس العمل دندون شکنی به حریف ژاپنی خود یعنی سونی بده.

ماوس و کیبورد به طور حتم متدی شناخته شده در کنترل خیلی از بازیا به دنبال سیه، اما در کنسولا به طور کامل ندیده گرفته شده. بعضی لوازم جانبی کنسولا واسه این کار هست. هم اینکه مایکروسافت اعلام کرده بود که پشتیبانی از ماوس رو به بازی هاش اضافه می کنه اما در عمل این موضوع شدیدا محدود بود.

ارائه ای داخلی در Windows Central برگزار شد -که شاید برگزار کننده اش مایکروسافت بود- و به جزئیاتی مثل چگونگی پشتیبانی کامل از ماوس و کیبورد اشاره داشت. طوری که مورد نظر این شرکت باشه. [بعد از انجام این ارائه، فایل ارائه لو رفت و در اختیار عموم قرار گرفت.]

شاید براتون سوال باشه که به چه دلیل قبل از این مایکروسافت و یا سونی به دنبال این موضوع نبودن. مشکلی که واسه این کار وجود داشت، اجرا پشتیبانی از ماوس و کیبورد نبود. بلکه مشکل اصلی اعمال تغییرات ریشه ای در ساختارایی بود که به دنبال اعمال پشتیبانی از ماوس و کیبورد ایجاد می شدن.

مشکلی

یکی از این مشکلات نبود پشتیبانی خیلی از بازیای از پیش تولید شده، از ماوسه. اونا با در نظر گرفتن سخت افزاری خاص به پیشرفت بازی خود پرداختن و ایجاد بیان کننده ماوس و هم اینکه تغییر دوربین بازی با در نظر گرفتن حرکت ماوس کمی براشون دور از ذهن بود.

مشکلات

مشکل دیگه اینه که عموما در بازیا کسی که از ماوس و کیبورد استفاده می کنه برتری داره. خصوصا در بازیای روش هدف دار و مثل سازیا که تعامل زیادی با منو و کلیکای دقیق روی صفحه داره. موضوعی که با به کار گیری کنترلر کنسولا کمی سخت تره.

اما از همه مهمتر ، بازیای اول شخصه که شک نداشته باشین گیمرایی که از ماوس و کیبورد استفاده می کنن مزیتای بیشتری دارن.

شاید این موضوع بین طرفداران پی سی و کنسول مورد بحث قرار بگیره، اما این موضوع بارها مورد آزمایش قرار گرفته و تقریبا همیشه آدمایی که از ماوس و کیبورد استفاده می کردن با اختلافی فاحش برتری هاشون رو به رخ حریفان کشیده ان.

البته شاید با در نظر گرفتن بازیایی مثل Call Of Duty که بیشتر لیگای اصلی و مهم اون فقط در کنسولا برگزار می شه، موضوعی که در پاراگراف قبل گفتیم رو مشکل بزرگی نشون نده چون که در این مسابقات هیچ فردی با به کار گیری ماوس و کیبورد در مقابلتون قرار نمی گیره.

اما این موضوع با معرفی بازیای کراس پلتفرمی مثل فورتنایت در حال تغییره. وقتی که بازیکنان جور واجور از پی سی، سوییچ و ایکس باکس تو یه سرور قرار بگیرن، به کار گیری ماوس کیبورد یقینا یه برتری حساب می شه.

علاوه بر این موضوع، ایکس باکس وان از نظر فروش و هم اینکه انحصاریای جذاب، با اختلافی فاحش پشت سر پلی استیشن ۴ قرار گرفته. رو کردن یه برگ برنده واسه مایکروسافت در این شرایط می تونه اتفاق مثبتی تلقی شه.

واسه همینه که ارائه ای که در Windows Central درباره این موضوع ارائه شد تا این حد نظرات رو به خود جلب کرده. این ارائه پیشنهاد می کنه که ایکس باکس وان به طور کامل از همه کیبوردا و ماوسای USB پشتیبانی کنه.

هم اینکه همه وسایل بی سیم که به واسطه یه دانگل کار می کنن. این موضوع می تونه تجربه بازی در این کنسول رو با تغییرات زیادی رو به رو کنه.

هرکدوم از دستگاه ها (یعنی ماوس و کیبوردا) باید خود رو به کنسول معرفی کنن و تحت نظر باشن. این که یه بازی تصور کنه ورودی کنترلر کنسول داره ولی در واقع کیبورد و ماوس به اون وصل شده باشه قبول کردنی نیس. چون که این موضوع می تونه باعث انجام تقلب در بازیا شه. پس ID هرکدوم از دستگاه ها باید به طور کامل تحت نظر باشن.

اینکه کنترل از راه ماوس و کیبورد چیجوری اجرا شه به طور کامل به پیشرفت دهنده بازیا مربوطه. موضوعی که بازم ما رو با مشکلاتی که از قبل داشتیم رو به رو می کنه. اما تواناییایی که هر ماوس بوجود میاره تو یه بازی مثل فورتنایت که توجهات زیادی رو به خود جلب کرده باعث ایجاد توده حجیمی از بازیکنان می شه.

الان تعداد نه خیلی خیلی از افراد با به کار گیری لوازم گرون خود در بازیا هستن که پیشرفت دهندگان نمی تونن به طور کامل اونا رو با بازی موافق کنن.

حالا فرض کنین چند هزار نفر لواز جانبی خود رو به کنسول وصل کرده و بخوان از اونا در بازی هاشون استفاده کنن. یه دفعه این فضا به بازار زیادی واسه بازیسازایی که پشتیبانی بهتری از این موضوع دارن ایجاد می شه.

پشتیبانی از ماوس هم اینکه می تونه پلی بسازه به طرف رویای دیرینه مایکروسافت در مورد ترکیب دنیای ایکس باکس و ویندوز. این موضوع باعث شباهتای زیاد در ارائه تجربه مشابه از بازیا، به اشتراک گذاری کتابخونه پیشرفته بین ویندوز و ایکس باکس می شه و هم اینکه ایکس باکس رو از یه کنسول ساده به یه کامپیوتر گیمینگ کم هزینه تبدیل می کنه.

این موضوع هم اینکه می تونه تبدیل به فشارایی روی Valve و استیم شه. امکان این که استیم در ایکس باکس اجرا شه و همه بازیای اون در این کنسول قابل بازی باشن، حد اعلایی از تجربه مولتی پلتفرمه که مایکروسافت در سر می پروراند و حتی با ایده اش ما رو تحریک می کنه.

دنیایی رو تصور کنین که مایکروسافت تولید کننده دنیای کامپیوتر و کنسول هاست. همه بازیای رقابت برانگیز و مطرح دنیا رو پذیراست و نصب و راه اندازی بسیار ساده ای داره. در این صورت سونی با منابع کمی از بازیا رو به رو میشه.

حتی تلاشای Valve واسه شکستن دنیای دو قطبی کنسولا بی ثمر میشه. تا حدی به نظر می رسه مایکروسافت آماده س تا ضربه مهلکی به رقبایش بزنه. البته اگه و تنها اگه بتونه از شرایطی که در اختیار داره به راه احسنت استفاده کنه.

اما امروز به آخرین برگ از داستان طولانی نبود موفقیت کنسولا در پشتیبانی از ماوس و کیبورد رسیدیم؟ یا اینکه مایکروسافت به دنبال ایجاد تغییر اساسی در راه و روش خود نسبت به دنیای بازی هاست؟ در E3 امسال چیزی از این موضوع ندیدیم، پس جواب این سوالا بازم مبهمه.

اما ممکنه با در نظر گرفتن لو رفتن اطلاعات این ارائه از Windows Central، مایکروسافت مجبور شه کمی روشن تر درباره تغییرات پیش رو صحبت کنه.

منبع: digiato.com